Hier staat informatie en tips over EV rijden gemaakt door Rick van Viersen - LedsDoItNow  laatste update 5-8-2020

Het klimaatakkoord pakt helemaal verkeerd uit voor het electrisch rijden. Bekijk hier een debunk van Auke Hoekstra en Matthijs Bouman van de cijfers waar Pieter Omzicht en rekenkamer mee komen. https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1148534415167041537
Teken hier de petitie over de te snelle verhoging vd bijtelling in #klimaatakkoord voor EVrijders bijtellingelektrisch.petities.nl
Hier zal  @PieterOmtzigt geen Kamervragen over zult horen stellen. Verlaging van bijtelling voor fossiele auto's kost miljarden (berekening gecontroleerd door fiscalist en wetenschapper)

Kom jij ook 8 juni @evtour #clubdag rondje #flevoland rijden met jou @NISSANElectric clubleden ?
Hier een verslag van de NECclubtour van 8-6-19

Deze site is gemaakt naar aanleiding van de 5 filmpjes van medewerkers van KassaTV die dag in een electrische auto mochten rijden en bijna allemaal problemen kregen cq. bijna stranden.
Dit is echt niet nodig met een beetje voorbereiding. Vandaar deze EVtips website.
KassaTV tweetdraad met de vlogs en ook de link hierin naar De Week van de Elektrische Auto
Deel is al te zien via https://twitter.com/LedsDoItNow

Lees hier over Amira het klimaatmeisje dat niet met vliegtuig op schoolreis naar Rome wil en nu met Nissan Leaf  is gegaan klimaatbewust-naar-rome.html

 De 24kWh  Nissan Leaf heeft 25-5-19 mee gedaan meegedaan met de Erally
 Bekijk hier een verslagje (ook omhoog scrollen) van de Hero van de dag tussen al de Tesla's. 









 

9-7-20 aangekocht voor verhuur: Ecamper Nissan ENV200 40kWh Geisoleerd mrt 2019 8400km
met zonnepaneel, onboard 12V+230V en fietsendrager & bustent, koelkast, kooktoestel, water.
 
Hopelijk rond 27-7 beschikbaar voor verhuur via Goboony.
Mooi voor EVrijders die kamperen leuk vinden. 
Meer info en boekingen zie hier

Wij kunnen ook aan diverse Nissan Evalia's 5 persoons, 24kWh eind 2016 10-20.000km,
komen die eventueel tot Ecamper ongebouwd kunnen worden.
Crouwfunding hiervoor welkom. Meer info ? Neem kontakt op.


Bekijk hier onze reis van 4218 km met de Ecamper naar Spanje in Polarsteps naar Ecologische glamping CasaVerde



 
  Er is nu een pagina waar men de  in planning staande en in aanleg zijnde snellaadlocaties kan zien.
  De nieuwe blijven hier ook een tijd staan.
  Kapotte snelladers kan men hier ook op deze pagina zien.
OPROEP: Als je een snellaad locatie ziet die nog niet op onderstaande kaart staat, maak dan foto's
en zoveel mogelijk info (ook bij aanbouw & in planning) en mail dit naar mij (mailadres zie onderaan) Dit kan ook voor normale palen die niet op de bekende apps staan.


  Uitleg Chargemap https://nl.chargemap.com/ die ik gemaakt heb:
   http://www.ledsdoitnow.nl/downloads/Chargemap_informatie_LedsDoItNow.pdf  
  Omdat niet alle normale laadpalen op Chargemap staan gebruik bv https://my.newmotion.com/ , Oplaaadpalen.nl of Apps zoals New Motion, smoov, Nuon  .
 












Energiebewustzeeland , een lid van de NissanElectricClub - waar ik lid van ben - heeft een mooie EV routeplanner gemaakt - ook wel RPEBZ genoemd - en een aantal andere handige functies met lijsten van laadpalen en statistieken. Dit is een "layer"over Chargemap heen en hierdoor is een zeer uitgebreid bestand van snelladers en laders zichtbaar. Vooral handig is dat het de iconen laten zien op de kaart laat zien van welke provider het snellaadpunt is.
De snelladers worden niet gegroepeeerd en men heeft gelijk het juiste overzicht heeft als men in- en uitzoomt.
Vind de snelladers dmv http://route.energiebewustzeeland.nl (klik op onderstaande kaart) en nieuwste (snel)laders: http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/ (ook lijst gratis QC's en per provider)
Gratis snelladers vindt men hier http://gratisroute.energiebewustzeeland.nl
Ook mooie statistieken aantal snelladers http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/stats/ met grafieken http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/stats_grafisch/ en Fastned-stats
Overzicht OFFLINE laadpunten per type, per land.  http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/stats_defunct/
An English version of the routeplanner can be found here: http://route_en.energiebewustzeeland.nl/


Voor uitleg over RPEBZ klik op onderstaande kaart



RPEBZ werkt ook snel op een smartphone. Ideaal voor onderweg. Klik op plaatje voor uitleg.


Plannen vakantiereis in RPEBZ
 RPEBZ kan heel goed gebruikt worden om van te voren je buitenlandse vakantiereis te plannen en dit is voor een EV zeker nodig want in buitenland is infrastructuur nog niet zo goed als in Nederland maar met goede planning zeker te doen. Ook met onze 24kWh Nissan Leaf. Dit beschijft onze wintersportreis naar Portes du Solei van Beek-Ubbergen naar Chatel in Frankrijk via Duistland.
Eerst even snel met Abetterrouteplanner gedaan om snelle indruk te krijgen. Maar omdat editen in ABRP niet goed ging snel naar RPEBZ overgestapt.
De route zowel kaarten, als de laadpunten naar mezelf gemaild. Die kun je dat direct in de mail aan klikken en gaat hij naar Chargemap en kun je GPS doen en dan Google maps als navigatie gebruiken.
Klik voor uitgebreidere beschrijving op plaatje hier onder.



  Ook handig is Chargefast.nl Complete kaart van alle snelladers in Nederland. Een initiatief van MartijnEV.
  Maakt ook gebruik van info van Chargemap (En ik zorg dat die info zoveel mogelijk klopt )






Laadtips


Vooral nieuwe EVrijders en deelauto rijders hebben soms problemen met welke stekker ze moeten hebben en hoe het snelladen werkt.
Fastned heeft hier een mooie pagina voor gemaakt met Voetuigen & laadtips en Meer over snelladen en ook de 175kW laders (HPC's High Power Chargers)
Vriendelijk verzoek ivm  #laadetiquette. Indien er maar 1 Chademo lader is en meerdere CCS laders, Graag dan CCS auto aan CCS lader hangen zodat Chademo vrij blijft voor EV die deze nodig heeft (oa Nissan, Kia Soul , Tesla S/X met adator)  CCS & Chademo kunnen niet tegelijker tijd laden.
Als een snellader het niet doet: kijk eerst of de noodknop niet ingedrukt is.

Niet alle snelladers worden op dezelfde manier gestart maar bij de meeste is eerst stap - de (laad)pas tegen de cardreader houden. Soms kan ook met een app. worden gestart. Hier wat voorbeelden.
Fastned: Raak eerst het scherm aan en kies dan app of snellaadpas. Bij stoppen is pas niet nodig. Stop op scherm drukken.
Allego:  triple chargers Eerst pas tegen paslezer houden - meestal via drukknoppen naast scherm > stekker kiezen - start drukken , tussentijds status zien dmv pas weer aanbieden , Stoppen : eerst pas aanbiden - dan op stop drukken. Tip: Op de paslezer van de Efafec snelladers zitten 2 ledstrepen die normaal groen zijn. Als hij gaat laden wordt hij blauw. Als hij (al) rood is heb je een probleem zie hier. De bovenste led geeft AC gedeelte aan , de onderste led het DC (Chademo/CCS) gedeelte.
HPC Allego In pricipe hetzelfde maar scherm kan moeilijk leesbaar zijn overdag. Zie foto's HPC Vuren
Ecotap: Kan verschilllend zijn maar in principe eerst pas tegen paslezer houden - via scherm start kiezen - stop eerst pas aanbieden - op scherm op stop drukken. Mijn ervaring is dat de Ecotap QC's niet uitbliinken in duidelijk / dezelfde menu's bedienings mogelijk heden zie Febo Tijnmuiden Amsterdam
Lidl, Aldi, Ikea, Kaufland - Gratis - geen pas nodig , alleen op start en stop drukken. Let op alleen tijdens openingstijden.

Normale laadpalen. Meestal alleen pas tegen lezer houden . Bij de meestal laadpalen gaat de indicatie led van groen (vrij) naar blauw (opladen) - soms via geel . Indien hij rood wordt is laden niet gestart c.q is het gestopt.
Kabel uit paal en auto halen, opnieuw erin doen en goed aandrukken. (Leaf wil soms welleens niet helemaal goed in auto zitten - hij moet een piep geven als hij er goed inzit)
ALTIJD  kijken of de AUTO echt laad (dus op de auto) en dit na 20 sec nog steeds doet. (Bij Leaf blauwe led die knippert onder voorruit)  Sommige laadpalen stoppen na +/- 20 sec.

Thuis laden kan via de "granny charger - doen wij al 5 jaar of via een laadbox van 3,7kW tot 22kW. De intelligente Zappi (solar) lader van mijn schoonzoon staat hier: http://www.neut-timmerwerken.nl/zappi-1.html

Elektrisch rijden is duur - niet dus


By iselektrischgoedkoper.nl te zien dat 2e hands EV zeer aantrekkelijk is. Bij 25.000km/jaar is auto van 1300kg € 2965 p/jr goedkoper als benzine in gebruik (klik op plaatje hierboven voor die cijfers - die staan daar al ingevuld)
Bij Diesel van 1400kg is EV zelfs ongeveer € 3600 p/jr goedkoper als diesel in gebruik.
Voor de juiste berekening is belangrijk dat je de motorrijtuigen belasting MRB van de Fossiele auto aanpast voor jouw situtatie Een hulp hierbij is www.kentekencheck.nl/ of www.rdwdata.nl
LET OP Bij Kentekencheck.nl gaan ze bij de MRB uit van particulier = duurder. Voor bestelauto ondernemer kun je beter deze gebruiken https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/hulpmiddel-motorrijtuigenbelasting-berekenen
 Ik zou wel weten😃#fossiel eruit, 2eHands @NissanElectricC erin.🚗€ 2642 p/jr goedkoper als fossiel in gebruik. TCO 5 jr € 9821
zie  https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1104003825252347905  
Die site is gemaakt door Jeroen Horlings schrijver van het boek Alles over elektrische auto’s – beantwoordt al je vragen over de theorie en de praktijk
Er zijn tegenwordig al aardig wat 2e hands EV's te koop zie hier het aanbod voor 2e hand Nissan Leaf  vanaf € 8650,-
Let op dat je een foto bekijkt van de status van de accu (SOH) 12 streepjes is maximaal.
Deze is gefilterd op ook andere merken goedkoopste eerst (max 250cc want er is geen filter voor 100% EV)


Leds Do It Now heeft te koop: Nissan LEAF - Tekna 40 kWh dec 2018 18.250km 4% bijtelling - Pro pilot - park assist

Bekijk hier andere EV's van LedsDoItNow

Subsidies.
Bent u ondernemer en wilt u fiscaal voordelig investeren in milieuvriendelijke technieken? RVO site: Dat kan met de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).
Met de MIA profiteert u van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 36% van het investeringsbedrag
!!! kosten voor het zelf ombouwen van een bestaand voertuig naar volledig elektrisch (exclusief de aanschaf van dit voertuig) - valt ook onder MIA.
Gebruikte auto's komen niet in aanmerking voor MIA, tenzij deze fiscaal als nieuw worden gezien. Voor nieuwe auto’s volgt RVO.nl de definitie van de Belastingdienst: voertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden. Meer zie RVO.

Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)
Bent u een particulier en koopt of leaset u op of na 4 juni 2020 een volledig elektrische personenauto in de kleinere of compacte middenklasse? Dan komt u in aanmerking voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). De subsidieregeling is voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische personenauto’s. Aanschafsubsidie voor nieuwe (€4000,-) en gebruikte (€2000) elektrische auto’s als de auto een catalogusprijs tussen de €12.000 en € 45.000 heeft.
Info zie hier op RVO website

Ombouwen naar elektrisch.
Er zijn diverse bedrijven die bestaande (oldtimer) auto ombouwen naar electrisch of hier kits voor verkopen voor doe het zelver.
http://www.newelectric.nl/nl/  Ook voor boten.  https://twitter.com/NewElectric/with_replies
https://www.nlelectric.nl/  kleine pakketen
http://www.n-e-c.nl/  ombouw NE in staphorst
https://twitter.com/NewElectricIRL  NE Ierland , werkt samen met NE NL.
https://eveurope.eu/product/complete-ev-hype-conversie-kit-high-voltage-max-90-kwatt-180-vdc-2/
https://eveurope.eu/projects/vw-t1-samba-kombisol/

https://www.nlelectric.nl/subsidie-elektrische-mobiliteit/  OOK voor ombouw kun je MIA en andere subsidie krijgen , gaat over winst af niet omzet

Autodelen.

N.a.v. bovenstaande advertentie, die dus gevalletje Roemeense oplichting was (auto in buitenland , aanbetaling willen , vervalt pasport gebruikt, gemeld aan liv.nl/ ) kwam ik op idee om EV autodelen te promoten, om te beginnen in ons dorp.
Onze Nissan Leaf  24kWh staat al op Snappcar en de Zweedse bruine 30kW Leaf staat ook op Snappcar en is al 1x verhuurd voor 3 daagse reis naar Koblenz.
Veel info vind je bij autodelen.info/



Reisverslag naar klimaatmars met de Leaf https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1104691765808893952
Verslag van bezoek rEVovution op uitnodiging van EV-Box als dank voor mijn bijdragen hun netwerk te verbeteren, met de Leaf https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1107342471846072320
Bekijk hier de draad met  het #snellaadlogo voor borden langs de Rijkswegen waar al 5 jaar om gevraagd wordt en zelfs 2e kamer motie voor aangenomen is https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1037423886806208513

Laadpassen en rijden in buitenland.

Op de site van Maarten Hachmang staan o.a. mooie reisverslagen van buitenlandse reizen  https://goedkoperrijden.blogspot.com/
Hij heeft ook https://laadpastop10.nl/ gemaakt. Hier worden de meeste laadpassen vergeleken.

Veel info over Leaf bij de https://nissanelectricclub.nl/ Stroom trekken uit een Leaf zie hier https://twitter.com/My_Leaf/status/1046139743174627329
Hier verslag draad Elfwegentocht https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1022112093917589504

Het #snellaadlogo op borden kwestie.

 Veel info hier over in deze draad die ik gemaakt heb omdat Rijkswaterstaat nu 5 jaar de borden langs snelweg niet aanpast,
  zie de motie om versneld pictogrammen te plakken
 Hier de reactie nav tweet dan Mattijs Sienot over het #snellaadlogo ruim 1 jaar na indienen , hoe het er nu mee zit. https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1163171855148212231
  Op de witte onderborden kunnen de logo's van de aanbieders https://twitter.com/Rijkswaterstaat/status/1128988050418221056 en https://twitter.com/Rijkswaterstaat/status/940967262105763840

 Hier een mooi stuk van  Maaten Hachmang Wanneer komen er nou eens duidelijke snellader-verkeersborden in Nederland? Linkedin stukje: "Ministerie van I&W blijft EV rijders negeren"

 Fastned zelf gebruikt nu CO2 vrije verkeers borden van bamboe , zie https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1160138971353145344


.

.

.

.

Veel nieuws over EV's

https://zerauto.nl/ Nieuws, achtergronden, rij-impressies en reportages over elektrisch rijden en elektrische auto's: je vindt het op ZERauto Ook ZER autotests

https://e-drivers.com/ Het platform voor E-mobility

Vereniging Elektrische Rijders VER is dé ontmoetingsplek voor iedereen die geďnteresseerd is in elektrisch rijden. Dus niet alleen bezitters van elektrische auto’s, maar ook toekomstige kopers daarvan.

http://nederlandelektrisch.nl/home nieuws , testen achtergrond en laden.

http://nederlandelektrisch.nl/elektrische-voertuigen/personenauto-s-overzicht-incl.-bijtelling

https://ev-database.nl/ overzicht alle EV Personenauto's , De EV's die niet meer nieuw verkocht worden staan onderaan bij ARCHIEF. Dit is dus handig voor 2e hands EV's.

Let op veel auto's hebben een 1 -fase lader waardoor (ondanks dat ze 7,2kW kunnen) op een 11kW laadpaal toch maar met 3,7kW

Snelladen: In 15-20 min is Leaf accu tot 80% vol. na 80% gaat het snelladen 50kW DC steeds langzamer. (tot die 80% ongeveer 0,5kW /min = 180km/u)

normale laadpaal 3,7kW 25km/u. Via stopkontakt met 2kW leaf voeding 15km/u.

  Draad met EV-registraties per maand (cijfers RVO ) https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1093477251436421120

 Via de open data interface van het RDW heeft Seth Mos mooie automatisch bijwerkende grafiekjes gemaakt van opnaam gestelde EV's.


 Het aantal snellader in NL klopt niet volgens de cijfers die RVO hanteert. Zij gooien alle connectoren op één hoop terwijl Chademo en CCS niet tegelijk kunnen laden.
 Op dit moment 17-4-19 zijn er ongeveer 418 snelladers (>30kW , bouwend en gepland op korte termijn ) op +/- 241 locaties
 Chademo 373, CCS 397 waarvaChademo 373, CCS 397 waarvan 39 HPC >50kW


Bij de Vereniging EVrijders was 10-4-19 een presentatie over EV en het klimaatakkoord. Verslag met sheets is hier in deze draad te lezen.
Snap niet dat zo weinig aandacht #snelladers is bij plannen #Klimaatakkoord & EV 1,8miljoen normale laadpalen & 959 #snelladers Hier blaas je wijknetten op, veel graafwerk, weinig personeel Netbeheerders
Fastned geeft uitleg waarom het anders moet fastned.nl/nl/blog/post/w Dit spaart ook nog veel borden die gemeentes moeten plaasten en moeten handhaven op #laadpaalfossielen
Bovendien scheelt het veel ergernis bij mensen want tussen aanvragen en plaatsen van een laadpaal kan wel 6 maanden tot 1 jaar zitten.
Hier is een mooie oplossing voor snelladen in de steden. https://fastned.nl/nl/stedenengemeenten Een mooi voorbeeld is de Fastned snellader bij AH XL in Nijmegen

De Vereniging EVrijders heeft 17-4 presentaties gegeven: Elektrisch rijden voor ‘groentjes’: alles wat je als beginnende EV rijder wil weten. Tweet draad
De sheets staan hier: EV-voor-Groentjes-algemeen.pdf   ,  EV-voor-Groentjes-Laden.pdf  en   EV-voor-Groentjes-Techniek-en-Fiscaal.ppsx

Weerlegingen van onzin verhalen over EV's

Een mooi artikel van De Correspondent Waarom de elektrische auto nu al groener rijdt (maar er betere argumenten zijn om over te stappen)
Minder goed geďnformeerde mensen, zeggen soms dat het geen enkele zin heeft om elektrisch te gaan rijden voor een beter milieu en dat er te weinig stroom zou zijn. Hoeveel stroom kost een liter benzine zocht Olino uit
Tesla stopt met gebruik Kobalt. Dus ook het laatste argument om tegen elektrische auto’s te zijn is onderuit gehaald. zie Tweet MisterGreenEV
Batterij recycling door duesenfeld.com met filmpje werkt en verbeterd door andere technieken zie deze tweetdraad met ook andere punten ove EV en CO2 reductie ivm klimaatzaak


Auke Hoekstra - News and calculations on electric vehicles, solar, wind and smart grids. Researcher @TUeindhoven. Founder and architect ZEnMo.com.
Heeft veel artikelen en cijfers over EV.
oa. Correctie dat #EV na 700.000km CO2 vrij is. is ongeveer 25 000 to 55 000 km https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1104351351209893888
Weerlegging van Auke Hoekstra dat diesel schoner is dan EV. I hope this will finally lay to rest the nonsense that diesel is better for the environment than electric. My detailed rebuttal to Buchal, Karl and Sinn.
27-8-19 En weer neemt een krant (AD) klakkeloos ontjuiste beweringen van ADAC over . Het artikel van @ADAC  over milieuvriendelijkste brandstof klopt van geen kanten. @AukeHoekstra heeft het in bovenstaande draad gedebunkt waarvoor dank
👍 zie https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1166327885692637184
23-11-19 Twee miljoen stekkerauto's? Dat lukt niet Dat kopte @trouw 21-11. Alleen het klopt van geen kanten. Bij deze de beloofde ontkrachting met factcheck van Auke Hoekstra

Een nieuw artikel in @decorrespondent door @jessefrederik. Auke is het eens dat Robert kok van @r3vn3xt wordt gezondebokt, maar naar mijn bescheiden mening Jesse maakt een kortzichtig en niet erg goed geďnformeerd economische analyse
Dit gaat ook over de uitpraken van Pieter Omzicht. Kost het stimuleren van elektrische auto's echt 700 miljoen?
2 mooie podcasts met Auke Hoekstra
https://geertkloppenburg.nl/deel-1-in-gesprek-met-auke-hoekstra-tu-eindhoven-over-de-7-mythes-rond-elektrisch-rijden/
https://geertkloppenburg.nl/deel-2-in-gesprek-met-auke-hoekstra-tu-eindhoven-elektrische-vrachtautos-worden-over-gehele-levensduur-ook-al-goedkoper-dan-benzine-diesel/
Auke Hoekstra bij Jort Kelder in De NieuwsBV op radio 1 Elektrische auto binnen zes jaar even duur in aanschaf

Blauwe diesel CO2 vrij

Blauwe Diesel 100 is dé duurzame dieselbrandstof van dit moment. Future Fuels heeft het product de afgelopen jaren met succes in de markt gezet. Om in de toekomst aan de sterk groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, wordt een intensievere samenwerking aangegaan met producent Neste. Dat heeft onder meer de naamswijziging van Blauwe Diesel 100 in Neste MY Renewable Diesel™ tot gevolg. https://futurefuels.nl/
Kaart met Tanklocaties B100, B20, B50  https://futurefuels.nl/blauwe-diesel/blauwe-diesel-particulieren/
https://www.neste.nl/ Neste werkt vol energie aan een schone wereld. Nu al zijn we de grootste in fossielvrije diesel: direct te gebruiken, zuiver en schoner verbrand. Wij raffineren uit 100% hernieuwbare bronnen. En vervangen fossiele grondstoffen in de chemische industrie. Elke dag pionierend, bewust op weg naar een fossielvrije toekomst.
https://www.neste.nl/neste-my Neste MY Renewable Diesel: fossielvrij in een handomdraai Neste MY Renewable Diesel™ is een volwaardige dieselvervanger en kan zonder technische aanpassingen worden getankt. Schakel vandaag nog om!
Tanklocaties B100 Neste MY Renewable https://www.neste.nl/neste-my/tank-hier-neste-my

Waterstofauto
Waarom we niet aan de waterstof auto (EV is 3x efficienter als FCEV ) moeten, is hier te lezen  >  
waterstofgate.nl
Hier in deze draad film over productie H2 en  Vincent Dekker & Vincent Evers over H2. 
Hier geeft Shell toe dat ze H2 van aardgas maken en dat voor 1 miljoen subsidie per H2-station voor de 59 H2 auto's in NL.
Het misleidende filmpje van Shell over H2auto is trouwens door Reclame code commsie verboden.

Bekijk de Live Stream van het Waterstof evenement van de VER van 12-6-19 (Vereniging Elektrische Rijders)
Bij 1h40 komt Hans Noordzij aan het woord, en Auke Hoekstra begint bij 2h15 en maakt in  20 min gehakt van waterstof voor auto's.
Hier het filmpje met Auke Hoekstra

2 dagen ervoor is in Noorwegen een waterstofstation ge-explodeerd en heeft uren gebrand en mensen raken gewond door dat hun airbag afgingen.
In Noorwegen H2 stations dicht en verkoop H2 auto's gestopt.
In USA was ook een H2 fabriek explosie.



Wouter van Embden schreef een aantal mooie artikelen in Linkedin die leze zeker waard zijn
Businesscase Taxibedrijf, waterstof of elektrisch?
Hier de tweede businesscase, de waterstof pomphouder
Businesscase elektrische bus of waterstof bus?
Businesscase 'Stoken op aardgas, waterstof of warmtepomp'​.
Businesscase ‘Kan het elektriciteitsnet de massale groei van elektrische auto’s en warmtepompen aan?’.
Businesscase waterstofhuis Stad aan't Haringvliet en waterstof We komen in de waterstofvariant 28.136 kWh per jaar tekort per woning en dit tekort moet door fossiele centrales worden opgewekt.
ToyotaNL  Mirai 2e hands zeer goedkoop in USA en met brandstoftegoed. Filmpje $15,000 Free Fuel For A $20,000 Used Toyota Mirai? Here's What's Going On

wat is de reactie van de #waterstoflobby op het besluit van Toyota om opeens vol in te zetten op EV ipv FCEV? "After years of focusing on hybrid and fuel-cell technology, Toyota is embracing all-electric cars.":
Hydrogen Cars Have 4× Annual Fuel Cost & 2–70× The Carbon Debt As Electric Vehicles

Natuurlijk is er meer als EV nodig om klimaatdoelen te halen maar als we met z'n alleen aan de gang gaan komt het misschien goed. Hier een mooi stuk in de Volkkrant hierover Het klimaat, vijftig jaar later: een min of meer hoopgevend bericht uit 2069


Deze pagina wordt mede mogelijk gemaakt door www.leditlight.net - ledverlichting 
Bezoekers van deze pagina kunnen met kortingscode: EVtips 10% korting krijgen bij LeditLight

https://writingmasterthesis.com
Gemaakt door Rick van Viersen EV-pionier rijdt meer dan 5 jaar Nissan Leaf 24kW - Chargemap updater level 47
Reageren kan via Twitter @ledsdoitnow of email naar advies apestaartje ledsdoitnow.nl