Hier staat informatie en tips over EV rijden gemaakt door Rick van
Viersen
- LedsDoItNow laatste update 5-8-2020
Het klimaatakkoord pakt helemaal verkeerd uit voor het electrisch
rijden. Bekijk hier een debunk van Auke Hoekstra en Matthijs Bouman van
de cijfers waar Pieter Omzicht en rekenkamer mee komen. https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1148534415167041537
Teken hier de
petitie over de te snelle verhoging vd bijtelling in voor EVrijders
Hier zal @PieterOmtzigt geen Kamervragen over zult horen
stellen. Verlaging
van bijtelling voor fossiele auto's kost miljarden (berekening
gecontroleerd door fiscalist en wetenschapper)
Kom jij ook 8
juni @evtour #clubdag
rondje #flevoland rijden met jou @NISSANElectric clubleden ?
Hier een verslag van de NECclubtour van
8-6-19
Deze site is gemaakt naar aanleiding van de 5 filmpjes van medewerkers
van KassaTV die
dag in een electrische auto mochten rijden en bijna allemaal problemen
kregen cq. bijna stranden.
Dit is echt niet nodig met een beetje voorbereiding. Vandaar deze
EVtips website.
KassaTV tweetdraad met de vlogs en ook de
link hierin naar De Week van de Elektrische Auto
Deel is al te zien via https://twitter.com/LedsDoItNow
Lees hier over Amira het klimaatmeisje dat niet met vliegtuig op
schoolreis naar Rome wil en nu met Nissan Leaf is gegaan klimaatbewust-naar-rome.html
De 24kWh Nissan Leaf heeft 25-5-19 mee gedaan
meegedaan met de Erally
Bekijk hier een verslagje (ook omhoog
scrollen) van de Hero van de dag tussen al de
Tesla's.
9-7-20 aangekocht voor verhuur: Ecamper Nissan
ENV200 40kWh Geisoleerd mrt 2019 8400km
met zonnepaneel,
onboard 12V+230V en fietsendrager & bustent, koelkast, kooktoestel, water.
Hopelijk
rond 27-7 beschikbaar voor verhuur via Goboony.
Mooi voor
EVrijders die kamperen leuk vinden.
Meer info en boekingen zie hier
Wij kunnen ook aan diverse Nissan Evalia's 5 persoons, 24kWh eind 2016 10-20.000km,
komen die eventueel tot Ecamper ongebouwd kunnen worden.
Crouwfunding hiervoor welkom. Meer info ? Neem kontakt op.
Bekijk hier onze reis van
4218 km met de Ecamper naar Spanje
in Polarsteps
naar Ecologische
glamping
CasaVerde
OPROEP: Als je een
snellaad locatie ziet die nog niet op onderstaande
kaart staat, maak dan foto's
en
zoveel mogelijk info (ook bij aanbouw & in
planning) en mail
dit naar mij (mailadres zie onderaan) Dit kan ook voor normale palen
die niet op
de bekende apps staan.
Uitleg Chargemap https://nl.chargemap.com/
die ik gemaakt heb:
http://www.ledsdoitnow.nl/downloads/Chargemap_informatie_LedsDoItNow.pdf
Omdat niet alle normale laadpalen op Chargemap
staan gebruik
bv https://my.newmotion.com/
, Oplaaadpalen.nl
of Apps zoals New Motion, smoov, Nuon .
Energiebewustzeeland , een lid van de NissanElectricClub - waar ik
lid van ben - heeft een mooie EV routeplanner gemaakt - ook wel RPEBZ
genoemd - en een aantal andere handige functies met lijsten van
laadpalen en statistieken. Dit is een "layer"over Chargemap heen
en hierdoor is een zeer uitgebreid bestand van snelladers en
laders zichtbaar. Vooral handig is dat het de iconen laten zien op de
kaart laat zien van welke provider het snellaadpunt is.
De snelladers worden niet gegroepeeerd en men heeft gelijk het juiste overzicht heeft als men in- en uitzoomt.
Vind de snelladers dmv http://route.energiebewustzeeland.nl
(klik op onderstaande kaart) en nieuwste (snel)laders:
http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/ (ook lijst gratis
QC's en per provider)
Gratis snelladers vindt men hier http://gratisroute.energiebewustzeeland.nl
Ook mooie statistieken aantal snelladers http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/stats/
met grafieken
http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/stats_grafisch/ en Fastned-stats
Overzicht OFFLINE laadpunten per type, per land.
http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/stats_defunct/
An English version of the routeplanner can be found here: http://route_en.energiebewustzeeland.nl/
Voor uitleg over RPEBZ
klik op onderstaande kaart
RPEBZ werkt ook snel op een smartphone. Ideaal voor onderweg. Klik op
plaatje voor uitleg.
Plannen
vakantiereis in RPEBZ
RPEBZ kan
heel goed gebruikt worden om van te voren je buitenlandse
vakantiereis te plannen en dit is voor een EV zeker nodig want in
buitenland is infrastructuur nog niet zo goed als in Nederland maar met
goede planning zeker te doen. Ook met onze 24kWh Nissan Leaf. Dit
beschijft onze wintersportreis naar Portes du Solei van Beek-Ubbergen
naar Chatel in Frankrijk via Duistland.
Eerst even snel met Abetterrouteplanner gedaan om
snelle indruk te krijgen. Maar omdat editen in ABRP niet goed ging snel
naar RPEBZ overgestapt.
De route zowel kaarten, als de laadpunten naar mezelf gemaild. Die kun
je dat direct in de mail aan klikken en gaat hij naar Chargemap en kun
je GPS doen en dan Google maps als navigatie gebruiken.
Klik voor uitgebreidere beschrijving op plaatje hier onder.
Ook handig is Chargefast.nl Complete kaart van
alle snelladers in Nederland. Een initiatief van MartijnEV.
Maakt ook
gebruik van info van Chargemap (En ik zorg dat die info zoveel mogelijk
klopt )
Laadtips
Vooral nieuwe
EVrijders en deelauto rijders hebben soms problemen met welke stekker
ze moeten hebben en hoe het snelladen werkt.
Fastned heeft hier een mooie pagina voor gemaakt met Voetuigen & laadtips en Meer over snelladen en ook de 175kW laders (HPC's High Power
Chargers)
Vriendelijk verzoek
ivm #laadetiquette.
Indien er maar 1 Chademo lader is en meerdere CCS laders, Graag dan CCS
auto aan CCS lader hangen zodat Chademo vrij blijft voor EV die deze
nodig heeft (oa Nissan, Kia Soul , Tesla S/X met adator) CCS & Chademo kunnen niet
tegelijker tijd laden.
Als een snellader het niet doet: kijk eerst of de noodknop niet
ingedrukt is.
Niet
alle snelladers worden op dezelfde manier gestart maar bij de meeste is
eerst stap - de (laad)pas tegen de cardreader houden. Soms kan
ook
met een app. worden gestart. Hier wat voorbeelden.
Fastned: Raak eerst het scherm aan en kies dan app of snellaadpas. Bij
stoppen is pas niet nodig. Stop op scherm drukken.
Allego:
triple chargers Eerst pas tegen paslezer houden
- meestal
via drukknoppen naast scherm > stekker kiezen - start drukken ,
tussentijds status zien dmv pas weer aanbieden , Stoppen : eerst pas
aanbiden - dan op stop drukken. Tip: Op de paslezer van de Efafec
snelladers zitten 2 ledstrepen die normaal groen zijn. Als hij gaat
laden wordt hij blauw. Als hij (al) rood
is heb je een probleem zie hier. De bovenste led
geeft AC gedeelte aan , de onderste led het DC (Chademo/CCS) gedeelte.
HPC Allego In pricipe hetzelfde maar scherm kan moeilijk leesbaar zijn
overdag. Zie foto's HPC Vuren
Ecotap:
Kan verschilllend zijn maar in principe eerst pas tegen paslezer houden
- via scherm start kiezen - stop eerst pas aanbieden - op scherm op
stop drukken. Mijn ervaring is dat de Ecotap QC's niet uitbliinken in
duidelijk / dezelfde menu's bedienings mogelijk heden zie Febo
Tijnmuiden Amsterdam
Lidl, Aldi, Ikea, Kaufland - Gratis - geen pas nodig , alleen op start
en stop drukken. Let op
alleen tijdens openingstijden.
Normale
laadpalen. Meestal alleen pas tegen lezer houden . Bij de meestal
laadpalen gaat de indicatie led van groen (vrij) naar blauw (opladen) -
soms via geel . Indien hij rood wordt is laden niet gestart c.q is het
gestopt.
Kabel uit paal en auto halen, opnieuw erin doen en goed
aandrukken. (Leaf wil soms welleens niet helemaal goed in auto zitten -
hij moet een piep geven als hij er goed inzit)
ALTIJD kijken
of de AUTO echt laad (dus op de auto) en dit na 20 sec nog steeds doet.
(Bij Leaf blauwe led die knippert onder voorruit) Sommige
laadpalen stoppen na +/- 20 sec.
Thuis laden kan via de "granny charger - doen wij al 5 jaar of via een
laadbox van 3,7kW tot 22kW. De intelligente Zappi
(solar) lader van
mijn schoonzoon staat hier: http://www.neut-timmerwerken.nl/zappi-1.html
Elektrisch
rijden is duur - niet dus
By
te zien dat 2e hands EV zeer aantrekkelijk is. Bij 25.000km/jaar is
auto van 1300kg € 2965
p/jr goedkoper
als benzine in gebruik (klik op plaatje hierboven voor die
cijfers - die staan daar al ingevuld)
Bij Diesel van 1400kg is EV zelfs ongeveer € 3600 p/jr goedkoper
als diesel in gebruik.
Voor
de juiste berekening is belangrijk dat je de motorrijtuigen belasting
MRB van de Fossiele auto aanpast voor jouw situtatie Een hulp hierbij
is www.kentekencheck.nl/ of www.rdwdata.nl
LET
OP Bij Kentekencheck.nl gaan ze bij de MRB uit van particulier =
duurder. Voor bestelauto ondernemer kun je beter deze gebruiken https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/hulpmiddel-motorrijtuigenbelasting-berekenen
Ik zou wel weten
eruit, 2eHands
erin.€ 2642 p/jr goedkoper
als fossiel in gebruik. TCO 5 jr € 9821
zie https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1104003825252347905
Die site is gemaakt door Jeroen Horlings schrijver van het boek Alles over elektrische auto’s – beantwoordt
al je vragen over de theorie en de praktijk
Er zijn tegenwordig al aardig wat 2e hands EV's te koop zie hier het
aanbod voor 2e hand Nissan Leaf vanaf
€ 8650,-
Let op dat je een foto bekijkt van de status van de accu (SOH) 12
streepjes is maximaal.
Deze is gefilterd op ook andere merken goedkoopste eerst (max
250cc want er is geen filter voor 100% EV)
Leds Do It Now heeft te koop: Nissan LEAF - Tekna 40 kWh dec 2018 18.250km 4% bijtelling - Pro pilot - park assist
Bekijk hier andere EV's van LedsDoItNow
Subsidies.
Bent u ondernemer en wilt u fiscaal voordelig investeren in
milieuvriendelijke technieken? RVO site: Dat kan met de
Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving
milieu-investeringen (Vamil).
Met de MIA profiteert u van een investeringsaftrek die kan oplopen tot
36% van het investeringsbedrag
!!! kosten voor het zelf
ombouwen van een bestaand voertuig naar volledig
elektrisch (exclusief de aanschaf van dit voertuig) - valt ook onder
MIA.
Gebruikte auto's komen niet in aanmerking voor MIA, tenzij deze fiscaal
als nieuw worden gezien. Voor nieuwe auto’s volgt RVO.nl de definitie
van de Belastingdienst: voertuigen die niet langer dan 6 maanden
geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000
kilometer hebben gereden. Meer zie RVO.
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)
Bent
u een particulier en koopt of leaset u op of na 4 juni 2020 een
volledig elektrische personenauto in de kleinere of compacte
middenklasse? Dan komt u in aanmerking voor de Subsidie Elektrische
Personenauto’s Particulieren (SEPP). De subsidieregeling is voor zowel
nieuwe als gebruikte elektrische personenauto’s. Aanschafsubsidie voor
nieuwe (€4000,-) en gebruikte (€2000) elektrische auto’s als de auto
een catalogusprijs tussen de €12.000 en € 45.000 heeft.
Info zie hier op RVO website
Ombouwen
naar elektrisch.
Er zijn diverse bedrijven die bestaande (oldtimer) auto ombouwen naar
electrisch of hier kits voor verkopen voor doe het zelver.
http://www.newelectric.nl/nl/
Ook voor boten. https://twitter.com/NewElectric/with_replies
https://www.nlelectric.nl/
kleine pakketen
http://www.n-e-c.nl/
ombouw NE in staphorst
https://twitter.com/NewElectricIRL
NE Ierland , werkt samen met NE NL.
https://eveurope.eu/product/complete-ev-hype-conversie-kit-high-voltage-max-90-kwatt-180-vdc-2/
https://eveurope.eu/projects/vw-t1-samba-kombisol/
https://www.nlelectric.nl/subsidie-elektrische-mobiliteit/
OOK voor ombouw kun je MIA en andere subsidie krijgen , gaat over winst
af niet omzet
Autodelen.
N.a.v.
bovenstaande advertentie, die
dus gevalletje Roemeense oplichting was (auto in buitenland ,
aanbetaling willen , vervalt pasport gebruikt, gemeld aan liv.nl/
) kwam ik op idee om EV autodelen te promoten, om te beginnen in ons
dorp.
Onze Nissan Leaf 24kWh staat al op Snappcar en de Zweedse bruine 30kW Leaf staat ook op Snappcar
en is al 1x verhuurd voor 3 daagse reis naar Koblenz.
Veel info vind je bij autodelen.info/
Reisverslag naar klimaatmars met de Leaf
https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1104691765808893952
Verslag van bezoek rEVovution op uitnodiging van
EV-Box als dank voor mijn bijdragen hun netwerk te verbeteren, met de
Leaf https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1107342471846072320
Bekijk hier de draad met het #snellaadlogo voor borden langs
de Rijkswegen waar al 5 jaar om gevraagd wordt en zelfs 2e kamer motie
voor aangenomen is https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1037423886806208513
Laadpassen
en rijden in buitenland.
Op de site van Maarten Hachmang staan o.a. mooie
reisverslagen van buitenlandse reizen https://goedkoperrijden.blogspot.com/
Hij heeft ook https://laadpastop10.nl/
gemaakt. Hier worden de meeste laadpassen vergeleken.
Veel info over Leaf bij de https://nissanelectricclub.nl/
Stroom trekken uit een Leaf zie hier https://twitter.com/My_Leaf/status/1046139743174627329
Hier verslag draad Elfwegentocht https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1022112093917589504
Het
#snellaadlogo op borden kwestie.
Veel info hier over in deze draad die ik gemaakt heb
omdat Rijkswaterstaat nu 5 jaar de borden langs snelweg niet aanpast,
zie de motie om versneld pictogrammen te plakken
Hier de reactie nav tweet dan Mattijs Sienot over het
#snellaadlogo ruim 1 jaar na indienen , hoe het er nu mee zit.
https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1163171855148212231
Op de witte onderborden kunnen de logo's van de aanbieders https://twitter.com/Rijkswaterstaat/status/1128988050418221056 en https://twitter.com/Rijkswaterstaat/status/940967262105763840
Hier een mooi stuk van Maaten Hachmang Wanneer
komen er nou eens duidelijke snellader-verkeersborden in Nederland?
Linkedin stukje: "Ministerie van I&W blijft EV rijders negeren"
Fastned zelf gebruikt nu CO2 vrije verkeers borden van bamboe
, zie https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1160138971353145344
.
.
.
.
Veel
nieuws over EV's
https://zerauto.nl/
Nieuws, achtergronden, rij-impressies en reportages over
elektrisch rijden en elektrische auto's: je vindt het op ZERauto Ook
ZER autotests
https://e-drivers.com/
Het platform voor E-mobility
Vereniging
Elektrische Rijders
VER is dé ontmoetingsplek voor iedereen die geďnteresseerd is in
elektrisch rijden. Dus niet alleen bezitters van elektrische auto’s,
maar ook toekomstige kopers daarvan.
http://nederlandelektrisch.nl/home
nieuws , testen achtergrond en laden.
http://nederlandelektrisch.nl/elektrische-voertuigen/personenauto-s-overzicht-incl.-bijtelling
https://ev-database.nl/
overzicht alle EV Personenauto's , De EV's die niet meer nieuw verkocht
worden staan onderaan bij ARCHIEF. Dit is dus handig voor 2e
hands EV's.
Let op veel auto's hebben een 1 -fase lader waardoor (ondanks dat ze
7,2kW kunnen) op een 11kW laadpaal toch maar met 3,7kW
Snelladen: In 15-20 min is Leaf accu tot 80% vol. na 80% gaat
het snelladen 50kW DC steeds langzamer. (tot die 80% ongeveer 0,5kW
/min = 180km/u)
normale laadpaal 3,7kW 25km/u. Via stopkontakt met 2kW leaf
voeding 15km/u.
Draad met EV-registraties per maand (cijfers RVO ) https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1093477251436421120
Via de open data interface van het RDW heeft Seth
Mos mooie automatisch bijwerkende grafiekjes gemaakt
van opnaam gestelde EV's.
Het
aantal snellader in NL klopt niet volgens de cijfers die RVO hanteert.
Zij gooien alle connectoren op één hoop terwijl Chademo en CCS niet
tegelijk kunnen laden.
Op dit moment 17-4-19 zijn er ongeveer 418 snelladers
(>30kW ,
bouwend en gepland op korte termijn ) op +/- 241 locaties
Chademo 373, CCS 397 waarvaChademo 373, CCS 397 waarvan 39
HPC
>50kW
Bij de Vereniging EVrijders was 10-4-19 een presentatie over EV en het
klimaatakkoord. Verslag met sheets is hier in deze draad te
lezen.
Snap niet dat zo weinig aandacht
is bij plannen
& EV 1,8miljoen normale laadpalen & 959
Hier blaas je wijknetten op, veel graafwerk, weinig personeel
Netbeheerders
Fastned geeft uitleg waarom het anders moet Dit
spaart ook nog veel borden die gemeentes moeten plaasten en moeten
handhaven op #laadpaalfossielen
Bovendien scheelt het veel ergernis bij mensen want tussen aanvragen
en plaatsen van een laadpaal kan wel 6 maanden tot 1 jaar zitten.
Hier is een mooie oplossing voor snelladen in de steden. https://fastned.nl/nl/stedenengemeenten
Een mooi voorbeeld is de Fastned snellader bij AH XL in Nijmegen
De
Vereniging EVrijders heeft 17-4 presentaties gegeven: Elektrisch rijden
voor ‘groentjes’: alles wat je als beginnende EV rijder wil weten.
Tweet draad
De sheets staan hier: EV-voor-Groentjes-algemeen.pdf
, EV-voor-Groentjes-Laden.pdf
en EV-voor-Groentjes-Techniek-en-Fiscaal.ppsx
Weerlegingen
van onzin verhalen over EV's
Een mooi artikel van De Correspondent Waarom
de elektrische auto nu al groener rijdt (maar er betere argumenten zijn
om over te stappen)
Minder
goed geďnformeerde mensen, zeggen soms dat het geen enkele zin heeft om
elektrisch te gaan rijden voor een beter milieu en dat er te weinig
stroom zou zijn. Hoeveel stroom kost een liter benzine zocht
Olino uit
Tesla stopt met gebruik Kobalt. Dus ook het laatste argument om tegen
elektrische auto’s te zijn is onderuit gehaald. zie Tweet MisterGreenEV
Batterij recycling door duesenfeld.com met filmpje werkt
en verbeterd door andere technieken zie deze tweetdraad met ook andere punten
ove EV en CO2 reductie ivm klimaatzaak
Auke
Hoekstra - News and calculations on electric vehicles, solar,
wind and smart grids.
Researcher .
Founder and architect .
Heeft veel artikelen en cijfers over EV.
oa. Correctie dat #EV na 700.000km CO2 vrij is. is ongeveer 25
000 to 55 000 km https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1104351351209893888
Weerlegging van Auke Hoekstra dat diesel schoner is dan EV. I hope this
will finally lay to rest the nonsense that diesel is better for the
environment than electric.
My detailed rebuttal to Buchal, Karl and Sinn.
27-8-19
En weer neemt een krant (AD) klakkeloos ontjuiste beweringen van ADAC
over . Het artikel van @ADAC over milieuvriendelijkste
brandstof
klopt van geen kanten. @AukeHoekstra heeft het in bovenstaande
draad gedebunkt waarvoor dank
👍 zie https://twitter.com/LedsDoItNow/status/1166327885692637184
23-11-19 Twee miljoen stekkerauto's? Dat lukt niet Dat kopte @trouw
21-11. Alleen het klopt van geen kanten. Bij deze de beloofde ontkrachting met
factcheck van Auke Hoekstra
Een nieuw artikel in
door .
Auke is het eens dat Robert kok van
wordt gezondebokt, maar naar mijn bescheiden mening Jesse maakt een kortzichtig en niet erg goed
geďnformeerd economische analyse
Dit gaat ook over de uitpraken van Pieter Omzicht. Kost het stimuleren van elektrische auto's
echt 700 miljoen?
2 mooie podcasts met Auke Hoekstra
https://geertkloppenburg.nl/deel-1-in-gesprek-met-auke-hoekstra-tu-eindhoven-over-de-7-mythes-rond-elektrisch-rijden/
https://geertkloppenburg.nl/deel-2-in-gesprek-met-auke-hoekstra-tu-eindhoven-elektrische-vrachtautos-worden-over-gehele-levensduur-ook-al-goedkoper-dan-benzine-diesel/
Auke Hoekstra bij Jort Kelder in De NieuwsBV op radio 1 Elektrische auto binnen zes jaar even duur
in aanschaf
Blauwe
diesel CO2 vrij
Blauwe Diesel 100 is
dé duurzame dieselbrandstof van dit moment. Future Fuels heeft het
product de afgelopen jaren met succes in de markt gezet. Om in de
toekomst aan de sterk groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, wordt
een intensievere samenwerking aangegaan met producent Neste. Dat heeft
onder meer de
naamswijziging van Blauwe Diesel 100 in Neste MY
Renewable Diesel™ tot gevolg. https://futurefuels.nl/
Kaart met Tanklocaties
B100, B20, B50
https://futurefuels.nl/blauwe-diesel/blauwe-diesel-particulieren/
https://www.neste.nl/
Neste werkt vol energie aan een schone wereld. Nu al zijn we de
grootste in fossielvrije diesel: direct te gebruiken, zuiver en schoner
verbrand. Wij raffineren uit 100% hernieuwbare bronnen. En vervangen
fossiele grondstoffen in de chemische industrie. Elke dag pionierend,
bewust op weg naar een fossielvrije toekomst.
https://www.neste.nl/neste-my
Neste MY Renewable Diesel: fossielvrij in een handomdraai Neste MY
Renewable Diesel™ is een volwaardige dieselvervanger en kan zonder
technische aanpassingen worden getankt. Schakel vandaag nog om!
Tanklocaties
B100 Neste MY Renewable https://www.neste.nl/neste-my/tank-hier-neste-my
Waterstofauto
Waarom we niet aan de waterstof auto (EV is 3x efficienter als FCEV )
moeten, is hier te lezen > waterstofgate.nl
Hier in deze draad film over productie H2
en Vincent Dekker & Vincent Evers over
H2.
Hier geeft Shell toe dat ze H2 van aardgas maken
en dat voor 1 miljoen subsidie per H2-station voor de 59 H2 auto's in
NL.
Het misleidende filmpje van Shell over H2auto is trouwens door Reclame
code commsie verboden.
Bekijk de Live Stream van het Waterstof evenement van
de VER van 12-6-19 (Vereniging Elektrische Rijders)
Bij
1h40 komt Hans Noordzij aan het woord, en Auke Hoekstra begint bij 2h15
en maakt in 20 min gehakt van waterstof voor auto's.
Hier het filmpje met Auke Hoekstra
2 dagen ervoor is in Noorwegen een waterstofstation ge-explodeerd en
heeft uren gebrand en mensen raken gewond door dat hun airbag
afgingen.
In Noorwegen H2 stations dicht en verkoop H2 auto's gestopt.
In USA was ook een H2 fabriek explosie.
Wouter van Embden schreef een aantal mooie artikelen in Linkedin die
leze zeker waard zijn
Businesscase Taxibedrijf, waterstof of
elektrisch?
Hier de tweede businesscase, de waterstof
pomphouder
Businesscase elektrische bus of waterstof
bus?
Businesscase 'Stoken op aardgas, waterstof
of warmtepomp'.
Businesscase ‘Kan het elektriciteitsnet de
massale groei van elektrische auto’s en warmtepompen aan?’.
Businesscase waterstofhuis Stad aan't
Haringvliet en waterstof
We komen in de waterstofvariant 28.136 kWh per jaar tekort per woning
en dit tekort moet door fossiele centrales worden opgewekt.
ToyotaNL Mirai 2e hands zeer goedkoop in USA en met
brandstoftegoed. Filmpje $15,000 Free Fuel For A $20,000 Used
Toyota Mirai? Here's What's Going On
wat is de reactie van de
op het besluit van Toyota om opeens vol in te zetten op EV ipv FCEV? "After years of focusing on hybrid and
fuel-cell technology, Toyota is embracing all-electric cars.":
Hydrogen Cars Have 4× Annual Fuel Cost
& 2–70× The Carbon Debt As Electric Vehicles
Natuurlijk is er meer als EV nodig om klimaatdoelen te halen maar als
we met z'n alleen aan de gang gaan komt het misschien goed. Hier een
mooi stuk in de Volkkrant hierover Het klimaat, vijftig jaar later: een min of
meer hoopgevend bericht uit 2069
Deze pagina wordt mede mogelijk gemaakt door www.leditlight.net
- ledverlichting
Bezoekers van deze
pagina kunnen met kortingscode: EVtips 10% korting krijgen bij
LeditLight
https://writingmasterthesis.com
Gemaakt door Rick van Viersen EV-pionier rijdt meer dan 5 jaar Nissan
Leaf 24kW - Chargemap updater level 47
Reageren kan via Twitter @ledsdoitnow of email naar advies
apestaartje ledsdoitnow.nl